De 30%-regeling

Geschreven door

Heb je een werknemer uit het buitenland aangenomen of ben je zelf als expat tijdelijk in Nederland aan het werk? Dan is de kans groot dat je iets hebt gehoord over de 30%-regeling. Maar hoe werkt het precies? Lees het in deze blog!

De 30%-regeling
  • 30 April 2025
  • 3-4 minuten leestijd

Wat is een 30%-regeling en wanneer heb ik hier recht op?

Heb je een werknemer uit het buitenland aangenomen of ben je zelf als expat tijdelijk in Nederland aan het werk? Dan is de kans groot dat je iets hebt gehoord over de 30%-regeling. Deze regeling biedt een interessant belastingvoordeel voor internationale werknemers die tijdelijk in Nederland komen werken. Maar hoe werkt het precies? En wanneer kom je ervoor in aanmerking?

In deze blog leggen we het helder en overzichtelijk uit.

 

Wat is de 30%-regeling?

De 30%-regeling is een fiscale regeling waarmee buitenlandse werknemers 30% van hun brutoloon belastingvrij kunnen ontvangen. Het idee hierachter? Buitenlandse werknemers maken vaak extra kosten wanneer zij tijdelijk in Nederland werken – denk aan hogere huisvestingskosten, kosten voor internationale reizen of levensonderhoud. Deze zogenaamde extraterritoriale kosten worden met de regeling deels gecompenseerd.

Het voordeel? De werknemer houdt netto meer over, zonder dat de werkgever extra hoeft te betalen.

 

Wat zijn de voorwaarden?

Om gebruik te maken van de 30%-regeling, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:

📄 Dienstverband

  • De werknemer moet in dienst zijn van een Nederlandse werkgever.
  • Dit geldt voor zowel nieuwe werknemers als werknemers die speciaal vanuit het buitenland zijn geworven.
  • Zelfstandigen (ZZP’ers) zijn uitgesloten, maar een DGA (directeur-grootaandeelhouder) kan mogelijk wel in aanmerking komen.

 

🎓 Specifieke deskundigheid

  • De werknemer moet beschikken over een specifieke deskundigheid die niet of nauwelijks te vinden is op de Nederlandse arbeidsmarkt.
  • Dit wordt getoetst aan de hand van een minimum belastbaar jaarloon van €46.107 (2024).
  • Voor werknemers jonger dan 30 jaar met een masterdiploma geldt een lager minimum inkomen van €35.048.
  • Uitzondering: wetenschappelijke onderzoekers en artsen in opleiding hoeven niet aan deze inkomenseis te voldoen

 

✈️ Inkomende werknemer

  • De werknemer moet daadwerkelijk vanuit het buitenland naar Nederland zijn gekomen voor werk.
  • Werknemers die woonden binnen een straal van 150 km van de Nederlandse grens komen niet in aanmerking.

 

📝 Beschikking van de Belastingdienst

  • De 30%-regeling is niet automatisch: je moet deze formeel aanvragen bij de Belastingdienst. Zodra je goedkeuring hebt, mag je de regeling toepassen.

 

Wat verandert er in 2025 voor de 30%-regeling?

Waar je voorheen 5 jaar lang gebruik kon maken van de 30%-regeling, wordt de regeling per 1 januari 2025 afgebouwd in 3 fases:

Eerste 20 maanden: 30% belastingvrij

Volgende 20 maanden: 20% belastingvrij

Laatste 20 maanden: 10% belastingvrij

Let op: er is ook een maximum gesteld aan het loon waarover de regeling geldt. In 2025 is dat €233.000 per jaar. Verdient iemand meer? Dan geldt de regeling alleen over het deel tot aan dat bedrag.

 

Waarom is dit interessant voor jou als werkgever?

De 30%-regeling maakt het aantrekkelijker om internationaal talent aan te trekken, zonder dat je als werkgever hogere loonkosten hebt. Sterker nog: het kan je helpen om een concurrerend aanbod te doen aan schaarse specialisten – terwijl de werknemer netto meer overhoudt.

 

Heb je hulp nodig?

Vraag je je af of jij of je werknemer ook aanspraak kan maken op de 30%-regeling? Of heb je hulp nodig met de aanvraag bij de Belastingdienst? Neem vandaag nog contact met ons op en wij helpen je graag verder!

Selecteer uw pakket

  • Boekhouding

    Voor de eenmanszaak of vof

    Wij verzorgen dagelijks de boekhouding van honderden ondernemingen.

  • Accounting & HR

    Voor een BV

    Wij verzorgen dagelijks de Financiën & HR van honderden BV’s met 2 tot 250 medewerkers.

  • HR

    BV's met personeel

    Wij regelen je salarisadministratie, geven HR-advies of worden jou alles-in-één partner!

Boekhouding

Wat zit erin:

  • Toegang tot je eigen Exact online portaal;
  • Financiële administratie;
  • BTW aangiftes;
  • Jaarcijfers en de bespreking van de jaarcijfers;
  • Aangifte inkomstenbelasting/ aangifte vennootschapsbelasting;
  • Proactief advies op financieel en fiscaal gebied.

Accounting & HR

Wat zit erin:

  • Strategische en proactieve partner;
  • Toegang tot je eigen Exact online portaal;
  • Controle en verwerking van de financiële administratie;
  • BTW aangiftes;
  • Jaarrekening en de bespreking van de jaarcijfers;
  • Aangifte inkomstenbelasting/ aangifte vennootschapsbelasting;
  • Proactief advies op financieel en fiscaal gebied.

HR

Wat zit erin:

  • Toegang tot je eigen HR en Nmbrs portaal;
  • Verwerking van de salarisadministratie;
  • HR advies;
  • Opstellen van arbeidsovereenkomsten en addenda;
  • HR support vragen snel beantwoord.
Pakket aanvragen