tribus logo

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes

Bel ons > Mail ons >

De belangrijkste fiscale tips voor eind 2020
24 december 2020

De belangrijkste fiscale tips voor eind 2020

Richting het einde van het jaar is het goed om alle fiscale voordelen tegen het licht te houden. Het jaar is bijna afgelopen. Tijd dus om nog snel gebruik te maken van de belangrijkste fiscale voordelen. Tribus Financial Services neemt je in deze blog mee en voorziet je van een aantal handige fiscale eindejaar tips.

 

Tip 1: maak gebruik van de extra vrije ruimte van de werkkostenregeling

Onze eerste eindejaarstip voor 2020 gaat over de werkkostenregeling. Je mag onder de werkkostenregeling een gedeelte van je fiscale loon besteden aan onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen voor de werknemers. Dat is de vrije ruimte. De vrije ruimte over het fiscale loon tot en met € 400.000 wordt in 2020 verhoogd van 1,7% naar 3%. Dat biedt als je de financiële ruimte hebt, de mogelijkheid om werknemers extra tegemoet te komen. Je kan de vrije ruimte inzetten voor de thuiswerkplek van medewerkers of een onbelaste bonus. Het kan aantrekkelijk zijn om een eindejaar bonus onder te brengen in de vrije ruimte, omdat het onbelast is. Een bedrag tot €2.400,- per medewerker wordt als gebruikelijk gezien en is door de Belastingdienst akkoord bevonden.

 

Tip 2: anticipeer op wijziging overdrachtsbelasting

Een andere eindejaarstip voor 2020 betreft een wijziging van de overdrachtsbelasting. Starters en doorstromers op de woningmarkt die aan de voorwaarden voldoen, hoeven vanaf 2021 geen overdrachtsbelasting (OVB) te betalen bij de aankoop van een woning. Het OVB-tarief gaat omhoog van 2% naar 8% voor woningen die niet als hoofdverblijf worden aangekocht.

 

Tip 3: maak nog maximaal gebruik van de TVL

Naast de Tozo 3.0 (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers) is ook de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten) verlengd. Tot het einde van het jaar kan je gebruik maken van deze tegemoetkoming bij een omzetverlies van 30%. Bovendien staat de regeling in het laatste kwartaal van 2020 open voor bijna alle bedrijven. Was je eerder uitgesloten voor deze regeling? Er is tijdelijk geen beperking van SBI-codes, met uitzondering van enkele organisaties.

 

Tip 4: spreiden investeringen voor meer KIA

Een vierde fiscale tip die mogelijk aantrekkelijk is voor ondernemers is om nog te investeren in bedrijfsmiddelen, zodat je nog in aanmerking komt voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Of dat je die beter kunt doorschuiven naar 2021. Het spreiden van investeringen kan jou meer KIA opleveren.

Om hiervoor in aanmerking te komen moet je minimaal € 2401,- investeren in bedrijfsmiddelen. Elke investering moet minimaal € 450,- exclusief btw zijn om in aanmerking te komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Voorbeelden van bedrijfsmiddelen die voor de KIA in aanmerking komen zijn:

  • - laptop of tablet;
  • - computer;
  • - mobiele telefoon;
  • - kantoormeubelen;

Wanneer je dus meer dan €2400,- hebt geïnvesteerd, heb je recht op een aftrek in de IB-aangifte van 28%. Op een geïnvesteerd bedrag van €2.400,- kan het je een fiscale aftrekpost opleveren van maar liefst €672,-.

 

Tip 5: schaf in 2020 nog een elektrische auto aan

Ben je van plan om een nieuwe elektrische auto aan te schaffen? Doe dit dan nog in 2020! Vanaf komend jaar gaat de bijtelling voor privégebruik van een elektrische auto omhoog van 8% naar 12% voor zover de cataloguswaarde niet meer bedraagt dan € 40.000,-. Boven dit bedrag (nu nog € 45.000,-) blijft het bijtellingspercentage 22%. Koop je de auto nog dit jaar, dan mag je gedurende 60 maanden de huidige percentages blijven toepassen. Het gaat in op de eerste dag van de maand die volgt op de datum van eerste toelating.

 

Tip 6: reiskostenvergoedingen moeten per 1-1-2021 opnieuw in kaart worden gebracht

Daarnaast nog goed om te weten: tot 31 december mag de werkgever thuiswerkdagen nog als reisdagen aanmerken. Dat betekent dat alle reiskostenvergoedingen die op basis van het reispatroon voor 13 maart 2020 zijn vastgesteld tot die 31 december mogen doorlopen. Maar op 1 januari 2021 vervalt die tijdelijke goedkeuring. Dat betekent dat werkgevers die de reiskostenvergoeding hebben laten doorlopen het reispatroon opnieuw in kaart moeten brengen.

 

Deze goedkeuring uit het besluit noodmaatregelen coronacrisis zal per 1 januari 2021 vervallen. Dat betekent dat werkgevers het reisgedrag van de werknemers opnieuw in kaart moeten brengen. Reiskostenvergoedingen voor thuiswerkdagen mogen dan dus niet meer. Alleen daadwerkelijke reisdagen mogen nog belastingvrij vergoed worden tot een bedrag van maximaal 19 cent per kilometer. Meer vergoeden mag ook, maar over het meerdere moet wel loonheffing worden ingehouden. Voor veel werknemers zal dit betekenen dat een vaste reiskostenvergoeding er niet meer in zit. Er moet namelijk weer worden voldaan aan de 36-weken of 128-dagen-eis. Alleen als de werknemer 36 weken per jaar of 128 dagen per jaar naar een vaste werkplek reist, mag een vaste reiskostenvergoeding worden betaald. Voldoet de werknemer niet aan deze eis? Dan zal het op basis van declaratie of nacalculatie moeten worden vergoed.

 

Tip 7: indien je vermogen in box 3 (sparen en beleggen) boven de drempel ligt, betaal de aanslag dan voor 2021 om de vermogensbelasting te verlagen

Indien je vermogen in box 3 (sparen en beleggen) boven de drempel ligt dan is het een goede fiscale tip om de voorlopige aanslag alvast voor de start van het nieuwe jaar te betalen. De peildatum voor de hoogte van je vermogen in box 3 vindt jaarlijks plaats op 1 januari. De drempel in box 3 bedraagt voor alleenstaanden €50.000,- en voor fiscaal partners €100.000,-. Door de voorlopige aanslag alvast in december dit jaar te betalen neemt je banksaldo af, waardoor er minder vermogensrendementsbelasting dient te worden betaald in je IB-aangifte van 2021. Let op, dit is dus alleen voordelig als je vermogen per 1 januari 2021 boven de €50.000,- (alleenstaande) óf €100.000,- (fiscaal partner) ligt.

 

Meer weten over de fiscale tips voor eind 2020? Neem gerust contact op via ons algemene nummer of mail ons op: info@tribus-financialservices.nl. Wij vertellen je graag hoe jij deze eindejaar tips in jouw voordeel kunt gebruiken.

 

 

Accounting & HR pakketten

 

Boekhouding

Voor de eenmanszaak of vof

• Toegang tot je eigen Exact online portaal;

• Financiële administratie;

• BTW aangiftes;

• Jaarcijfers en de bespreking van de jaarcijfers;

• Aangifte inkomstenbelasting/ aangifte vennootschapsbelasting;

• Proactief advies op financieel en fiscaal gebied.

HR

Voor een BV

• Toegang tot je eigen online portaal (Nmbrs);

• HR advies op maat;

• Salarisadministratie;

• Contractbeheer met toegang tot alle personeelsdossiers;

• Hulp bij beoordeling-, verzuim- en ontslagvraagstukken;

• Optioneel: Recruitment;

• Proactief advies op HR gebied;

Accounting & HR

Voor een BV

• Toegang tot je eigen online portaal met realtime inzicht;

• Financiële administratie en BTW;

• Opstellen en bespreking van de jaarrekening;

• Aangifte IB/ vennootschapsbelasting;

• Hulp bij alle HR vraagstukken;

• Salarisadministratie en contractbeheer;

• Proactief advies op financieel, fiscaal en HR gebied;

• Opstellen rapportages en begrotingen;

Bel ons: +31 5 02 053 039 Mail ons: info@tribus-financialservices.nl